Debattartikel NA 090915
Säg ja
till Citybanan
Den 8 september hade de
båda Vänsterpartisterna Roland Halvarsson och Mia Sydow-Möllerby en
debattartikel där de uppmanade länets kommunfullmäktigeförsamlingar att avslå
ett förslag om medfinansiering av investeringar för kollektivtrafiken i länet.
Citybanan i Stockholm är en strategiskt viktig satsning för vårt
län. För att denna ska komma till stånd står Örebro kommun tillsammans med
Örebro läns landsting för 185,4 miljoner medan övriga länets kommuner
tillsammans betalar 53,3 miljoner för de
”utvecklings- och investeringsbehov” som finns i vårt län.
De båda
vänsterpartisterna försöker sätta en satsning på förbättrade kommunikationer,
som är till nytta för hela landet, i motsatsförhållande till vård, skola och
omsorg. Det är ju just genom förbättrade kommunikationer och bättre
kollektivtrafik som resurser kan skapas genom fler arbetstillfällen, fler som
arbetar och fler som betalar skatt.
Vänstern tycker att det
är staten som ska betala Citybanan. Utifrån vänsterpartiets synsätt är det ju
alltid staten som är ansvarig för infrastruktur, medan det i verkligheten har
det blivit mer och mer vanligt att landsting, regioner och kommuner bidrar till
utbyggnaden av infrastruktur. Faktum är att samtliga infrastruktursatsningar på
statliga vägar i Mälardalen under förra mandatperioden (2002-2006), blev
medfinansierade av kommuner och landsting. Endast vägen Adolfsberg – Lekhyttan
saknade medfinansiering.
Under många år har
Stockholm stad och landsting bidragit till statlig infrastruktur, väg och
järnvägsspår, så att staten får hjälp med medfinansiering är inget nytt.
Citybanan medfinansieras inte bara från Örebro län utan också från Uppsala,
Västmanland, Södermanland och Östergötlands län. Det totala bidraget från dessa
län ska vara 2 miljarder kronor, inte 5,1 som felaktigt uppgavs i Halvarsson och
Sydow-Möllerbys artikel.
Staten garanterar i
överenskommelsen med dessa län att bygga själva Citybanan (tunnel och stationer
i Stockholm) men också att utföra flera åtgärder i järnvägssystemet i Mälardalen
samt att bygga ut till fyra spår sträckan Kallhäll – Tomteboda, förbättra
kapaciteten på Svealandsbanan med dubbelspår på sträckan Södertälje - Nykvarn
med ny mötesstation i Strängnäs och förbättra kapaciteten på Ostkustbanan genom
att bygga dubbelspår genom Gamla Uppsala – allt detta borde ha gjorts långt
tidigare av tidigare regeringar.
Vänsterpartiet säger
nej till medfinansiering av statliga infrastruktursatsningar, men samtidigt
tycker de att staten borde medfinansiera regionala kollektivtrafiksatsningar i
vårt län. I en motion till landstinget, regionförbundet och flera kommuner, har
Vänsterpartiet föreslagit att staten ska finansiera en s.k. klimattaxa, dvs.
gratis kollektivtrafik i vårt län.
Utbyggnaden av
Citybanan är nödvändigt för att skapa ett långsiktigt hållbart trafiksystem i
Stockholm - Mälarregionen och Östergötland. Den s.k. getingmidjan i Stockholm
öppnades 1871 när det passerade ca 10 tåg per dag, idag passerar det mer än 700
tåg och det påverkar kommunikationer och tågresenärer i hela Sverige, då 80 % av
alla tågresor slutar eller börjar vid Stockholms Central. Utan en lösning av
denna problematik kommer tågresenärer, främst i Mälardalen, att få vänja sig vid
en framtid där ständiga förseningar och allt för få tåg är det normala.
Verkligheten är
ju att tidigare regeringar, satsat alldeles för lite resurser på att
upprätthålla standarden på landets järnvägar.
Det får vi betala för
idag.
I vårt län har vi bl.a.
behovet av en upprustning av järnvägen mellan Ervalla – Nora, för att möjliggöra
en länspendel mellan Laxå och Nora. Men det stora behovet för framtiden i Örebro
län är att satsa på en ny järnväg mellan Örebro och Kristinehamn, den s.k.
Nobelbanan, för att i framtiden möjliggöra snabbare tåg mellan Stockholm och
Oslo. Dessa behov och många andra i Mälardalen gör att jag skulle vilja att
alliansregering satsade ännu större resurser på att utveckla infrastrukturen och
därmed kollektivtrafiken, främst järnvägskommunikation där det är möjligt.
Bo Rudolfsson (KD)
Oppositionsråd
Laxå kommun